maandag 14 september 2015

5 tips om een etiket te lezen en daardoor een gezondere keuze kan maken.

Etiketten lezen. Ik moet bekennen dat ik dat vroeger niet deed. Ik at wat ik lekker vond en dat was het dan....
Totdat mijn dochter koemelkallergie had. Ik gaf borstvoeding en ben 9 maanden op een koemelkvrij dieet geweest. Elke dag stond ik in de supermarkt etiketten te lezen en kwam de meest vreemde namen tegen.....
Toen ben ik bewuster gaan eten. Zo min mogelijk E-nummers en 3 jaar later ben ik helemaal suikervrij gaan eten voor mijn eigen gezondheid.

De volgende tips kan ik je geven om een gezondere keuze te maken aan de hand van een etiket.

1. Er staat een ingrediëntenlijst op een etiket en een tabel van de voedingswaarde. In de ingrediëntenlijst staan de ingrediënten in volgorde van hoeveelheid. Dus wat het eerste genoemd wordt zit er het meeste in.
Neem nu bv.ontbijtkoek: als eerste wordt genoemd: glucosefructosestroop, dit is suiker en zit er het meeste in. Er zit ook nog gewone suiker in en gekaramelliseerde suikerstroop, dus er zit veel suiker in een ontbijtkoek.
Mijn ontbijtkoek bevat alleen natuurlijke suikers en is een gezondere keuze: Klik op deze link en je ziet het recept van mijn gezonde ontbijtkoek.

voedingswaarde
ingrediëntenlijst


2. Hoe meer ingrediënten, hoe meer toevoegingen, hoe ongezondere de keuze is. Ik probeer dingen te eten met zo min mogelijk ingrediënten, zo natuurlijk en puur mogelijk.

3.In de tabel van de voedingswaarde kun je aflezen hoeveel en welke vetten , hoeveel eiwitten en koolhydraten erin zitten. Dit wordt aangegeven per 100 gram en per portie. Kijk goed hoeveel een portie is, een schaaltje is 150 gram, dat is een vrij kleine portie, als je bedenkt dat er meestal 500 gram kwark in een kuipje zit.

4. De vraag die ik vaak krijg als mensen suikervrij willen gaan eten, is of ze nog wel kwark mogen eten, omdat bij de voedingswaarde suikers staan. Dit zijn natuurlijke suikers die staan vermeldt bij de voedingswaarde  koolhydraten. Deze kan je gewoon eten. Het gaat erom of suiker staat vermeld in de
Ingrediëntenlijst.


 5. "Eet niets wat je oma niet als eten zou herkennen".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten